Thursday, August 07, 2008

sunset / 黃昏時分

今年的關西熱不啦嘰的,而我又是個很操勞的旅者,大部分的時候多在太陽底下行走,所以這次的旅行裡,每天一到黃昏,我就有種解脫的感覺,除了氣溫降低、熱氣褪去之外,天空的顏色有種令人迷醉的美麗。白天的京都陽光閃亮地令人眼花撩亂,很難想像認知中的古典美女也有比基尼女郎的滿滿活力,不過到了傍晚,這個城市便換上了微醺的紅顏,欲拒還迎,我只是靜靜地坐在路邊等車,盯著天空,也可以感受到京都的魅力。

Kansai this summer is quite intimidating with its scorching heat. I happen to be a laborious traveler. I spent most of the time walking under the sweltering sun. So on this trip, at evening time, I felt totally relieved. Apart from the cool breeze and receding heat, the sky took on intoxicating colors. Kyoto in the daytime is dazzling with its blinding sunshine. It's hard to imagine a city often compared to a classical beauty can be so sunny and energetic as a bikini girl. However, at sunset, the city's blushing sky did remind me of a shy yet super charming woman. Even though I just sat at the bus stop, doing nothing but gaze at the sky, I could feel the beauty of Kyoto.

黃昏不是一天的結束,往往在我以為當日的旅行已經走到盡頭,正要回住宿處休息之際,許多無法期待的意外就這麼發生。我想就是近黃昏的人生也會充滿轉折和驚喜吧!

The sunset is not the period of a day. Usually when I thought the trip of that day was about to end, and I planned to go back to my lodging place for a quiet evening, many unexpected episodes took place. I believe that even life at its sunset time is the same, still full of twists and turns.

攝於祇園‧京都 / photo taken at Gion, Kyoto

攝於祇園‧京都 / photo taken at Gion, Kyoto

攝於京都國立博物館附近 / photo taken near Kyoto National Museum

攝於大阪港‧大阪 / photo taken at Osaka Harbor, Osaka
就連到了我評價不高的大阪,在我咕噥沒甚麼看頭之際,這個城市也沒讓我失望,大阪港口的黃昏美得讓我無法停止按快門,我的心情因而從谷底攀升,並且對這個商業城刮目相看。

Even in Osaka, a city I didn't think highly of, when I was moaning and groaning about its lack of culture, the city didn't disappoint me. The sunset at Osaka Harbor was so breathtaking that I couldn't stop pressing the button of my camera. Previously in the dumps, I was suddenly lifted and had a very different idea of Osaka.
不過,當日本友人問我大阪到底有甚麼好玩的,我很難用文字訴說我所看到的美景和心情的改變,但是我知道,如果她沒有親自看過大阪夏日的黃昏,我再怎麼轉述也無濟於事,她只能一直抱著對這個城是負面的想法,而不知自己究竟錯過了甚麼。
Yet, when a Japanese friend asked me what was worth seeing in Osaka, it was hard for me to describe what I had seen and felt in words. If she never saw the wonderful sunset in person, no matter how I embellished it, she would just live in her fixed thinking of the city without knowing what she had missed.
總歸一句話,還是要去旅行啊!
In brief, just go traveling!

7 comments:

Anonymous said...

旅行時那種下一秒的心情轉折,真的很有趣!
這讓我更相信,先前繞的路跟流的汗,都是為了看到這一幕: )

Liang-hui said...

有美麗黃昏的地方真的不多唷,有一處美就扳回一成了,看來大阪是屬於愈夜愈美麗的夜貓子,以後我就黃昏到就行了.

Anonymous said...

雖然 不知道何時可以去
不過 不要忘了問我喔

Anonymous said...

要回密西根
總得要在大阪轉機
是一個只能看不能玩的地方

Weichuen You said...

薛吉:只能說只要還活著,人生就是充滿著驚喜!所以對很多事不要太篤定的才好。

liang-hui: 真的,黃昏給大阪加了不少分,我還有下雨的黃昏版喔!

kay: 想去就會去得了囉!

louis: 不能停留個一兩天嗎?

Le-1502 said...

每次经过你的部落个,都让我感到轻松,真美的黄昏~

Weichuen You said...

真的嗎?所以我不是一個給人負擔的人囉!