Wednesday, January 02, 2008

THE PAST / 過去種種

大家紛紛向我祝賀新年快樂,我卻還在想過去的一些人和事。2007的最後一個月恰巧有機會收到舊友們的問候,原本只是放在心上的回憶,找到了回家的路,我的心情也變得異常高昂,原來不只我還惦記著逝去的美好時光,一切像是天上掉下來的驚喜。

Friends sent me their best wishes for the new year one after another, but part of me still lives in the past. In the last month of 2007, I happened to get back in touch with some really "old" friends. Suddenly, all the memories that have been put aside found their way home. I couldn't help but feel exhilarated. It turned out that I was not the only person that still looked back on the old bygone days. It wa a huge surprise that I hadn't expected.

回憶的線越拉越長,越拉越廣,除了我們交集的部分,我想要延伸到我們分開之後的日子,那卻是我不認得的廣大國土,我無從起頭,因為我不在裡面,如果我還允許自己走下去,很容易就會迷路、失落。從前是很美麗,但是我只有小小的位置,新的人生不停地覆蓋在我渺小的存在上。

The thread of memories stretched. Apart from our days together, I wanted to visit their days without me. Yet that was a vast, foreign land. I didn't know where to begin, since I wasn't in it. I might get lost and feel lost if I allowed my willfulness to rule. The past is beautiful, but there is only very small room for me. New experiences keep pushing me back to the corner.

所以我不貪心,如果說遺忘是人生的常態,我便是獲得,因為在一片遺忘裡,你的回憶還找得到我,在眾多生活經歷裡擠得黑壓壓的回憶,有一條細細小小、點著燈的小徑,你若回頭看,可以感受到溫暖和笑聲。

So I decide not to be greedy. Forgetting is part of life, and I gain from it. In all that oblivion, your memory finds me. In the dark, crampled room of memories, there is a narrow, lighted path. If you look back, you'll feel warmth and laughter.

新年快樂!

Happy New Year to you all!

7 comments:

Anonymous said...

你終於回來了。

新年快樂~ :)

Anonymous said...

新年快樂!!
我發現之前說想找個下午看完這blog真是個傻話
(笑)一個下午真的不夠呀!
也因此多渡過了好幾個愉快的早晚: )
能在一張張畫中徘徊的旅行
是許久沒有的感動
喜歡你的圖你的文字和持續的力量!*^_^*

Anonymous said...

啊!一到了這個時候我也會跑回回憶裡去溜達,
就像是看不到的,很遠很遠的風箏,
天氣越冷,這種感覺就更強烈呢!
說不定你也是這樣: )

Weichuen You said...

wislawa: 真是不好意思,有一陣子就是沒有辦法寫網誌,大概是我的情緒周期吧!我有需要走開的時候。

祝你有嶄新的一年!

小思:謝謝你啦!我自己倒是不常回頭看了:〉這一個星期心情調整好了,又重拾之前那種愛畫甚麼就畫甚麼的自由,很快樂!

義大利:有可能,因為夏天就不太有想念的心情!你還真是點破了我呢!

Anonymous said...

過去的種種 不論好壞 都是珍貴 也值得回味
現在和未來的種種 要好好把握並且活得精彩

Weichuen You said...

有啊!我不是一個典型的向前看的人嗎?

Anonymous said...

今天上來看
多了好多的文字跟圖片
感覺心情就很好
可以有點陽光的感覺
正如現在窗外正射進一絲的陽光
雖說趕不走寒意
但總是給人一絲希望
溫暖即將到來
忘了祝福你新年快樂
適度的出走是為了有更多留下的勇氣
歡迎你再度回來囉