Wednesday, January 30, 2008

Bon Courage / 加油

雖然我每天出入教室,我並不是很喜歡長期待在教室裡,那樣小小的空間,塞滿了四十幾個人的心情,互相喜歡和憎惡的情緒,在安靜的表面下衝突著,對我來說是很壓抑的。

Classrooms are my workplace, but I don't quite like to stay in there for hours. The small space is crammed with the feelings of more than forty people. Love and hatred clash under the quiet surface. I find the air to be stifling.

但是當我一邊回想著過往的高中生活,發現自己懷念的也是那種和身邊的人們緊密相處而衍生出的了解,誰哪一陣子特別沉迷於哪一齣連續劇,或者誰特別迷戀哪一位老師,並且互相調侃,這些都只屬於教室裡每天十個小時的共同時光,不在那個空間裡的人是不能感受到的。

But when I look back on my high school life, I realize the part I miss the most is what we knew about one another in spending so much time together. For example, I got to know who was crazy about certain TV series at a certain point and who had a crush on a certain teacher. Then we made fun of each other. These details only belong to the ten hours we had together in the classroom every day. Those who were not in there couldn't feel anything like that.

開始在教室速寫之後,我得以用比較平靜的眼光看待教室裡的氣氛,從觀察目標人物的五官特徵到桌上的物品,我像是重新認識每一個人的樣子,並且得以發現女孩的美麗。這些生活中的細節很瑣碎,卻也可以充滿意義,以後我會很想念在這個教室的片刻。

After I started sketching the girls, I learned to think of the atmosphere in the classroom with a calm mind. I had a brand-new understanding about everyone from observing their features and the objects placed on their desks. Then I found their beauty. These details can be very trivial, but they can be full of significance. I think I'll miss the moments I have spent in this classroom, with these people.

儘管如此,大家不能因為這樣而不上大學吧!離開才會更想念,所以,請打起勁認真赴考去吧!加油囉!

Despite my sentimentality, everyone still has to move on. And it is only after we leave that we begin to miss what we used to have. Just do your best in the exam. Good luck and love for all of you!

6 comments:

Anonymous said...

第一張速寫很眼熟,我也曾經從相似的角度拍過高三生呢,看來我們都是愛偷看學生一族,看她們無意識地邊咬指甲,或邊玩弄髮尾,邊寫考卷,就會有認真的女人最美那種感覺.另外呢,這些速寫讓我想起我老爸抄寫的歌本,他會在自己很喜歡的歌詞邊,用原子筆畫著一個淒美的女子,或是一個路灯下的失意男子,我總是很喜歡翻到那些泛黃的頁面,看看那些很有感覺的筆跡和筆觸,受不了,我真的很喜歡你速寫的東西,常常看著79號咖啡那一幅許久.

Weichuen You said...

對啊,最近對於那種很有味道的真跡非常著迷,可能是年紀大了,也很欣賞那種很有年紀的東西。

你倒提醒了我一點,我們家的孩子不曉得是因為我太專心畫畫了,居然沒有看到他們在玩頭髮甚麼的,好認真啊!

我真想看你爸的真跡,回來的時候偷運出來給我看一下吧!

Weichuen You said...

其實我在畫79號咖啡館的單人咖啡時,想到我們去峇里島的第一個早晨,因為你生病臥床,我一個人用早餐,也是面對那樣空蕩蕩的椅子。

Anonymous said...

沒問題,可以正大光明的借出來,順便滿足我老爸的虛榮心,然後,謝謝妳總是為我留下對面的位子給我,難怪我會很有感覺,到現在還是...

Fliss and Mike Adventures said...

I always enjoy looking at your little postcards... I agree with what you said about being in High School etc. look forward to some more 'postcards'... take care

Weichuen You said...

time lag 大姊:當然囉,你是我的頭號玩伴!

fliss and mike: Thank you! Life is a series of shots and postcards isn't it?