Friday, February 01, 2008

magic / 魔力

為什麼從拒絕素描到迷戀速寫?這些日子以來,我常常自問,可能是我想要從天馬行空的世界抽身一陣子,再加上走到了轉型的階段,讓我想要在走上更抽象之路前,回到基本線條的訓練。

Why am I so obsessed with sketching at this moment, regardless of my total rejection of it before? These days, I've been asking myself the question. I feel the need to disappear for a while from the world of wild fantasies. It seems that I've reached another stage. I have to start from basic lines and compositions before coming up with a new, abstract style.

我忘掉年少時期在畫室裡畫蘋果的噩夢,從身邊發掘我有興趣的影像,剛開始的線條總是扭扭捏捏,有著害怕犯錯的痕跡,暖身之後,發現有些錯誤與其遮掩,不如讓它們自在地活著,速寫最令人心醉神迷的境界便是,我在速寫本上使力地來回刷著,不知不覺,所有的線條有了它們獨一無二的個性,我也不用再對照著真實的版本,因為他們不會一模一樣,誰說速寫只不過是照抄?

I leave behind the teenage nightmare of drawing apples over and over again in the studio. Instead, I look for images that interest me in the seemingly tedious daily life. In the beginning, the lines are always cautious, scattered with the traces of fear for making mistakes. After the warm-up, I realize that rather than cover the mistakes, I might as well let them live. The most ecstatic state of sketching is when I get completely carried away by drawing the lines back and forth. Without my awareness, the picture obtains its unique life. I don't even have to look at my model because they won't be the same anyway. Who said that sketching is all about copying real life line by line?

從前的我喜歡畫畫,是因為受到顏色的吸引,現在我發現線條的巨大魔力,就是單一色,也還是有深淺、光影之分,而且一樣感動人心,可以有著言語無法形容的效果,撫慰我們小小的、脆弱的靈魂。

I liked painting because I was attracted to colors. Now I've discovered the amazing magic of lines. Even in the same color, there are differences between various hues, light and shadows. They are equally moving. Our little, fragile soul is thus soothed beyond words.

7 comments:

思想 said...

版主您好
我們是一群國中生
正在研究部落格相關資訊
您的寶貴意見將給我們很大的影響
請問...您願意填份問卷表達意見嗎?
謝謝!

Anonymous said...

"妳記得第一次畫畫的時候,畫了什麼嗎?"昨天我看了一部11分鐘的短片,看了二次,是用小朋友的畫作成的動畫,很棒,而特別的是這些畫都出自一群視/聽/語/情緒障礙的小朋友,很單純又很強烈的表達他們眼中的世界,看完之後,我心底就浮現上面那個問題,因為片中一開始就是一個視障的小朋友說,他說"我記得第一次畫畫,就是畫streetlight",我覺得好像只要記住自己第一次畫畫的感覺,那之後畫什麼,怎麼畫都只是要找到那份完美的路徑而已

妳事業版圖好像在拓展中啊:)

Anonymous said...

我只希望我家小弟在妳神奇之手的速寫之下
他還會是一隻英俊帥挺的小狗子啊
有勞妳啦....

Weichuen You said...

思想同學:已經回給你們囉!

導演妹:那是部紀錄片嗎?我非常喜歡看人家畫畫的鏡頭,我看到波特小姐畫畫就受不了了。

其實我記不太得第一次畫畫的感覺,反倒是最近幾天畫畫的筆觸留在心裡,覺得悶的時候,因為想到那樣的美好,再把筆拿起來,整個世界就亮了起來。

最近畫了一些速寫,在雨中畫,在醫院畫,或者畫到被野狗追,經驗很特別,如果我沒有放到網誌上就等你回來給你看。

我有甚麼事業版圖嗎?我現在超清心寡慾的,淡泊名利,只對我的畫畫有興趣。

小弟媽:好啦,我會自我反省,你總得給我機會嘛!

Anonymous said...

好久沒來你的BLOG了
今天下著雨
有點冷
來看看你的素描溫暖一下

新年快樂

Liang-hui said...

我覺得是算是一部動畫式的紀錄片,片名是:"A is for autism"(by Tim Webb)

Weichuen You said...

mary: 最近好嗎?因為之前換了電腦,所有最愛的部落格連結都沒留下來,下次來可以留下你的link嗎?

也祝你新年快樂!

time lag: 好,也許以後有機會看到!