Monday, May 21, 2007

Fantasy of the Little Room / 11號狂想曲

前一陣子無法抑止地想念台灣東海岸的風光,一看到「單車環島練習曲」的海報,整個心神立刻被吸引,這部電影讓我在數個月之後回到戲院。本來只是帶著可以欣賞台灣美景的期待,但是電影本身令人驚豔,即使已經過了兩個星期,想到片中用平實敘事手法帶過的感人故事,依舊在我的心上撩起漣漪。

A while ago I was obsessed with the beautiful East Taiwan. I couldn't help thinking back on my past trips. On seeing the poster of Bike Etude, I was tempted to go back to the theater which I hadn't visited for months. I didn't expect anything other than the lovely scenery of the island, but I came out totally carried away by the touching and profound stories narrated in down-to-earth ways. Even though two weeks have passed by, the film still arouses ripples in my heart when I speak of it.

雖然我很喜歡旅行,我想我沒有東明相的決心,能夠在七天六夜裏,騎著單車,用盡各種方式,體驗沿途和他交會的人生。不過我在慢跑之餘,想到以我每日3.6公里的腳程,一年換算下來(假如我沒有偷懶的話),也可以累積1500公里左右,這樣就可以繞台灣兩圈,以徒步的方式,我應該也會遇到各式各樣的人,激盪出各種火花吧!

I love to travel, but I don't have the determination of the protagonist, a young boy with hearing disability. He traveled around the island within 7 days by bicycle and encountered many people, even becoming part of their stories.

While I was jogging one evening, it occurred to me that with my daily 3.6 kilometers every day, I will accumulate a mileage of 1,500 kilometers per year, if I am not lazy. With that distance, I can jog around Taiwan twice. On my journey, I will run into people from all walks of life and end up with tons of stories.

我不確定會不會成行,但是我先把腦中的影像記錄下來,我自在地繞著這可愛的小島慢跑,沿途是金光閃閃的海面,陽光在波浪上漫舞,空氣中盡是海鹽和柏油路的味道,到達西岸,會有翠綠高聳的山脈迎接我,啊,美麗的台灣!

I am not sure if I will make it. Yet it doesn't hurt for me to put down the image in my head. I jog around the island carefreely. Along the coast is the dazzling sea on which the sunlight dances. The air smells of sea salt and asphalt of the roads. When I reach the west coast, the soaring and lush mountains will be there to welcome me. Ah, beautiful Taiwan!

8 comments:

Anonymous said...

嗯 看來我們都被這部電影深深地感動著!
我也想找段長長的假期,好好把台灣看一看,
不論是用什麼樣的方式都可以!
常常我在開車上班的途中,會被道路兩旁似乎無邊際的美麗綠色稻田所迷惑而分了心,在那當下,才體認到自己擁有的實在很多很多呀!

harlequinpan said...

還沒去看這部電影,但是一定會去欣賞的!
也盼望妳這個暑假就有臺灣行腳的行動,好久沒能看妳狂野的組合那些不羈的顏色了。

Weichuen You said...

spookie: 你真幸運,我每天只能看到很無聊的都市景色,還好我這個人挺會找樂子的。我也很想到台北市以外的地方教書,但是又擔心自己會不適應,總之有時候我還真沒有決心呢!

harelquin: 你ㄧ定要去看這部片,台灣真是美呆了!

因為我想做一些長篇的紀錄,也想要改變風格,老是用太奔放的色彩有時無法表現我想要的,不過這熱情的一面的確是我的性格之ㄧ!

哈哈,讓我好好想想,我夏天起碼會到南部,至於會不會採11路,這我得想一下!

isay said...

i like when you're sharing about your experiences when you are travelling esp. tht of Taiwan, i hope i can see your land one day.

Callipygia said...

miragee- I had this feeling about seeing Motorcycle Diaries- what a wonderful intention, and remember not every journey is one contiguous line!

Anonymous said...

你如果要慢跑,我可以陪你~
(只不過要等有大學唸,而且我得騎車...無法坐11路公車...)

最近會去找你...想轉組...

Anonymous said...

miragee,

欣賞你的文字和畫作已經很長一段時間了,我非常非常喜歡。每次看著這些圖文,就覺得是一種很好的享受。

Weichuen You said...

isay: Then come visit me one day! Taiwan is a lovely lovely place. I wasn't able to realize how beautiful it is when I was younger, but now I do. I don't think I can ever leave this place anymore...

Calli: Oh, speaking of that film, I do think I am in need of a road trip. I might have a chance to visit other parts of Taiwan during summer break. I'll definitely record my experiences if I do!

小金:我們也可以散步啊!夏天再去一次植物園吧!我們每年夏天都去一次如何?

那要不要轉到我們班啊?我們班挺可愛的喔!

butterfly: 謝謝妳默默的支持,我總是帶著一種感激的心情,太多太多人無條件地幫助我完成我的夢想,所以我只能更努力地走下去!歡迎妳一直回來,我會不斷地改進!