Sunday, February 17, 2008

Impression / 印象

這個冬天連續在大溪和豐原見到這樣的民房,第一次還可以不經意地走過,雖然內心有點癢癢的,於是到了綠色走廊的時候,說甚麼我也不能放過如此古樸的景色。

This winter I've seen the same style of houses in Da-xi and Fongyuan. The first time I could just walk by, ignoring the tickling longing in my heart. However, I couldn't let it go when the similar scenery was presented again in front of my eyes in the Green Corridor.

畫畫其實是一件很私人的嗜好,但是速寫讓我和陌生人產生了連結,儘管我多麼不想在意別人的眼光,過路者多多少少會做各式各樣的評論,從我的外表到速寫的內容,都是旁人談論的主題,我變成了他們對話裡的姊姊、小姐、大嬸,我分明不是隱形人,而在他們眼前具體地存在著,卻被如此自在地討論著。通常為了能進入他們的內心世界,我盡量不加入談話,最多只是會心一笑,當我畫下某個風景留在心上的印象時,也傾聽著我在別人心上留下的印象。

Drawing is a very private hobby, but sketching draws a link between me and strangers. Much as I want to forget the passers-by, I can't stop them from making all sorts of comments on topics from my appearance to my sketches. Thus, I become the "big sister," "miss," "mrs." in their conversation. The funny thing is, I am never invisible. I exist like any other human being in front of them, yet I am discussed so freely. Usually, in order to enter their inner worlds, I try not to be engaged in their talks. I at most smile to myself. When I put down on paper the impression of a certain scene, I am also listening to the impression I leave on others.

9 comments:

Liang-hui said...

不好意思,我也是那種會偷看兩眼,然後碎唸二句或小搭訕人家的路人甲,可是,大部份速寫的人都假裝看不到我們,繼續很專心的畫畫,對我們的定力考驗無動於衷.

Marc said...

You've left a great impression on your Internet followers, that's for sure. :)

C'est très intéressant de voir le "sketch" et ensuite la peinture terminée.

J'adore la façon dont tu peins les nuages et le paysage.

Weichuen You said...

time lag: 所以我知道路人的用心啦,只是要考驗我們專心不專心,想不到在路邊畫畫還有這種陷阱啊!

marc: Merci beaucoup Marc. Je ne dessine pas pour le monde mais pour moi-meme. Je ne sais pas meme qui visite mon blog!

Lorsque je suis motivee, je redessine ce que j'ai fait pendant une courte periode de temps. J'aime bien regarder et comparer les deux aussi.

Anonymous said...

上禮拜收到你寄來的日本照片,真是令人驚喜! 剛開學雜亂懶散的心情也為之稍稍振奮了起來。Many thanks. 今年夏天計畫到ㄧ直很想去的京都自助旅行, 期盼可以成行,也希望能有機會給你寄張明信片。:]

Weichuen You said...

那你可要好好計畫囉!我也會從我旅行的地方寄明信片給你!目前未定就是了:〉

Fliss and Mike Adventures said...

I like this one... makes me feel like I want to visit here and sit on the step and watch life go by...

Weichuen You said...

That's exactly what I did! The scenery was so peaceful, with cool breeze kissing my cheeks. Definitely a day to remember...

Anonymous said...

你的畫很棒,而且文字也寫的漂亮^^
我是雖是路人甲,但可以忠實閱讀你blog的粉絲呢,之後請繼續加油^^

Weichuen You said...

謝謝你,我只是很喜歡寫寫畫畫,沒甚麼太大的野心,最近真是幸福,受到很多低調的路人鼓勵,好,我會認真地做下去!