Monday, October 01, 2007

along the way / 沿途風景

每年到了這個時候,心總是癢癢的,對於旅行的一切有著無可救藥的嚮往,可能是因為暑假剛結束,很明白有好一陣子走不開了,當身體必須長期停留於某一地時,只好放「心」去飛揚。

Every year at this time, my heart itches. I long for everything about traveling desperately. It might be that the summer break just ended. I am keenly aware that I won't be able to get away for a while. Since my body has to stay fixed to the same place for a long period, I have to let my heart go.

這幾天想著曉寧之前在北美公路旅行捎來的明信片,你從倫敦和巴黎寄來的問候,上個周末又看了Jessie和Celine幾乎是10年前在火車上的邂逅﹝註一﹞,我對旅行中的任何一種移動方式及氛圍都那麼熟悉,也可以想像那時空裡的空氣味道,那些都是被我珍視為人生裡的美麗片段。

I've been thinking about the postcards Alison sent on her road trip to Toronto a while ago and the greetings you sent from London and Paris. Last weekend, I spared some time for reviewing the encounter of Jessie and Celine on the train to Vienna almost ten years ago (note 1). I am so familiar with every form of moving from place to place during the trip. I can even imagine how the air smells at that moment. These are what I regard as the most beautiful fragments in life.

雖然都只是回憶,還好有你,一面形容給我正在進行的生活片段,即使是發生在幾千里遠的城市,我卻清晰地感受到你的能量和喜悅,讓我期許自己,得為我平淡的生活增添一點樂趣,你的離開像漣漪般,積極效應一圈圈擴大,可能是你無法想像的。

These moments are no more than recollections. Yet I have you, so I get to know the life that is going on thousands of miles away. Even so far, I can strongly feel your energy and happiness. Thus, I expect myself to do my best in enjoying every second. Your absence has brought ripple-like effect on others' lives. You might not have expected this.

謝謝你,讓我看到了美好的沿途風景,因為最後我記得的,不是最終的目的地,而是一路遊走的心情。

Thank you for showing me the scenery along the way. What I usually remember is not what I saw at the destinations, but what I experienced when getting there.

﹝註一﹞:「愛在黎明破曉時」

(Note 1): Jessie and Celine are the characters in the movie Before Sunrise (1995).

7 comments:

纖毛蟲 said...

雖然你的英文註釋[Note 1]事實上也沒錯,不過我猜你應該想說的是Before Sunrise (1995),而不是Before Sunset (2004).

祝你們的心旅途,一路順風美好.

Liang-hui said...

好像有了過程甚於結果的認知後,真的就會很認真的體驗每一步的感受,好的,不好的,都可變成一種難得的經歷,另外,自從感染你對postcard的熱情之後,我發現這裡頭真的有很多幸福的原素,從挑,寫,寄,到收到的人們的喜悅,這一連串的心情傳遞非常的真實而美妙.

Weichuen You said...

大叔,我把錯誤改過來了,謝謝啦!

最近還好嗎?也祝你一路美好!

time lag: 真的嗎?所以我的明信片幸福也是超過一個人的囉?我自己是因此真的很快樂啦!

Anonymous said...

才開學一個月, 就已經疲累到欲振乏力!
好想找個名義留職停薪, 休養生息一番啊!:(

Weichuen You said...

spookie:你真是道盡了我的心聲,我也超想留職停薪的!這是天下教師的心聲嗎?

Anonymous said...

哇!原本只是從帕比樂的部落格連結過來的,一看到你部落格馬上就設為我的最愛,今天再點選其它文章,愈看愈熟悉,原來是在今年樂活誌上介紹的站,一直想去卻老是忘記去看的站(人的惰性真可怕),想不到這樣也能遇到(世界真小),喜歡你清新簡單的版面風格,畫作是用油畫嗎?只想讓你知道,又多一個人喜歡你的風格了!

Weichuen You said...

rie:謝謝你,最近我也很少去做些宣傳甚麼的,大家居然還能找到我的部落格,這應該就是緣份吧!

我的媒材很多樣,有壓克力、水彩、炭筆、簽字筆、拼貼等等,可能是因為我是個多變的女性吧:〉總之歡迎你再來喔,雖然我今年很常因為要準備一些projects,而沒有辦法花那麼多時間在部落格上,我會盡力的!