Monday, August 19, 2013

Encountering my self / 遇見自己


穿越過好幾個城市去薛吉家玩,我很努力指認牆上的明信片,花了好一會才找出我的手繪作,因為我總是改變太快,所以過去的我對現在的我來說有些陌生。

I traveled across several cities to visit Shaggy. Standing in front of the wall of her room, I made an effort to recognize my hand-drawn postcards. However, I've always changed at such a fast pace that it took me some time to find my past self. 



        看到這張明信片楞了很久,雖然覺得很熟悉,卻因為上頭的字強烈地認為不是我寄的信,薛吉說:是你寄的啊!這麼說來就是郵差幫我加工,但因此讓一年多之後的我感到驚喜,在中台灣還可以回想北愛爾蘭巨人海岸的風光。

   Upon seeing this postcard, I was overwhelmed with a sense of familiarity, but the words told me that it didn't have anything to do with me. Then Shaggy uttered: It IS your postcard. I got it. The postman added the final touch and thus prepared a huge surprise for me more than one year after the mail was sent. It was amazing to be reminded of Giant's Causeway while I was physically so far away from it. 

        從薛吉的書架上拿下青木由香的書,對其中一段話心有戚戚之感:

        我有點後悔學了太多,但高貴的藝術對我來說太困難,現在的我只想做出和自己等身大的作品。小時候不會思考困難的事,只是單純開心地畫畫。我希望作品能讓一般人看,不用管它是不是藝術、美術,就像小時候,看到我畫畫就很開心、一起替我收集紙張的人一樣,如果對方也能感受到一些什麼就好了。

        從沒有什麼創作出什麼,然後能微微牽動人的情感,畫畫如果能做到這樣,就很足夠了吧!

   I thumbed through a book written by the Japanese author Aoki Yuka taken from Shaggy's shelf. A quote really impressed me: 

   I kind of regret learning too much, but high art is too difficult for me. I only feel like making art that can represent me. I didn't have to think about complicated things when I was little. All I did was draw happily. I hope to share my works with people instead of caring if it is defined as art. Just like in my childhood, people were pleased to see me draw and collect my drawings for me. It's enough if my works can touch others. 

   It will be enough to make something out of nothing and then kind of move people. If drawing can do that for me, it is more than enough. 

        而我每次遇見過去的自己,也覺得被微微牽動了。

   Whenever I encounter my past self, I also feel kind of touched....

4 comments:

Grace Tan said...

我也看見我的了耶!還有那個郵戳怎麼那麼可愛,不知道每次如果字擠滿滿,郵差要找地址會不會順便整張明信片都讀完了呢?

阿淳我還要告訴妳我的新地址吶!我九月一號搬家,因為學校這邊的租約也到期了,又想說,畢業了是該搬離學生住的地方,於是搬到十五分鐘之外跟我朋友一起住。

14662 Autumn Meadow #2012,
Fort Worth, TX 76155,
United States of America

Weichuen You said...

好的,可是我上週寄了一張明信片給你去現在的住址喔!

Grace Tan said...

沒問題!應該收的到!你的可能是我在206 Grace Garden住了五年的地址的最後一張明信片, what a perfect ending!

Weichuen You said...

也寄了一張去新家囉!